Vart man än vänder blicken kan man se mycket av de närmare 1000 ton stål som Sjölins levererat och monterat i det blivande bussgaraget.

De flesta har väl någon gång sett T O M T E B O D A på höger sida när man är på väg med tåg in på Stockholms central. Man har också fått lära sig att Tomteboda var en stor postterminal.

Men det är ett minne blott nu. Visserligen kan man fortfarande läsa Tomteboda på taket till den stora terminalen men nu är postsorteringen ute och har gett plats åt bussarna i Stockholms lokaltrafik.

Besöket i Stockholm tillsammans med Pär Skoglund och Janne Eriksson börjar med lunch tillsammans med Jan Nyman från Skanska. Han har mycket goda ord att säga om Sjölins Smide.

– Jag förordar Sjölins på de flesta jobb vi har. Vi vet att Sjölins Smide och dess personal alltid gör bra jobb, säger Jan Nyman som även antyder att flera jobb är på gång.

– Det är guld värt att ha bra kontakt med Nyman. Det var för övrigt genom honom vi fick jobbet på Tomteboda, kontrar Pär Skoglund. Vi tjänar ju båda parter på att jobba tillsammans.

Efter att ha släppt av Janne Eriksson drar Pär och jag till Tomteboda för att sammanstråla med det 11 man starka Sjölins-teamet, Markus Lindh (arbetsledare) Sergio Lampert, Amil Vatic, Micke Burman, Niklas Högbom, Kalle Nilsson, Lars Elfving, Peter Ringsäter, Klas Ström, Daniel Hedin och Zia Ahmadi. Vi börjar rundvandringen i den stora lokal (300 meter lång) som ska bli garage för femtiotalet bussar. Verkligen imponerande att få beskåda de jobb Sjölinsmanskapet lagt och lägger ner.

– Vi började med tillverkningen av materialet hemma i Hudik hösten 2018 då även montagearbetet började. Det har gått jättebra hela tiden, bra ritningar och det har löpt på bra. Vi har monterat in närmare 1000 ton stål plus betongsocklar och plattbärlag.

 Text och foto: Håkan Persson

Markus Lindh är arbetsledare på Tomtebodabygget.

Här är grabbarna som gör´et i Tomteboda.