Texterna på denna sidan är tagen från webben, de behöver skrivas om med Svart Pist ord. 

Grafisk profil

Grafisk profil – vad det är och varför du behöver en

Vad ingår i en grafisk profil?

Viktigt att tänka på: vad vill du kommunicera?

Logga

Att skapa en bra logotyp är ju förstås en hel konstform och något jag skulle kunna prata om i hur många timmar som helst. Men kortfattat kan man säga att det är ett visuellt uttryck som ska symbolisera ditt företag (eller vad det handlar om).
Logotypen för Teknifik är skriven med typsnittet ”Pacifico” (som är gratis och får användas i kommersiella syften som till exempel för en logo). Jag har dock modifierat texten liten och böjt den så den får den här lite runda formen. Tanken bakom logon var att gå emot den typiska ”tech”-logotypen som ofta har lite futuristisk stil, hårdare stil.
Jag tycker att de mjuka formerna blir lite snällare vilket jag tänker passar eftersom jag vill att Teknifik ska kännas inbjudande även för personer som känner sig osäkra inför teknik. Eftersom den har lite handskriven stil så tycker jag det passar ihop med att min blogg handlar om teknik ur mer en kreativ synvinkel där digitalt skapande är en viktig del.

Bra att tänka på gällande logotyp
Bör kunna funka både i färg och svart-vitt
Ska se bra ut i både stort och litet format
Inte vara för lik något annat varumärke (kan leda till åtal i allra värsta fall men förvirring och irritation är väl den vanligaste reaktionen)

Typsnitt

En viktig grej i en grafisk profil är hur texten ska se ut. Affischer och infoblad med för många typsnitt ser ofta röriga ut. Ett allt för krångligt typsnitt försvårar läsbarheten. När jag väljer typsnitt till en grafisk profil brukar jag generellt välja ut två: ett serif-typsnitt och ett sans serif-typsnitt. Seriffer är de små tvärsträcken på bokstavsstaplarna, som på mina rubriker. Ett klassiskt serif-typsnitt är t.ex. Times New Roman och ett klassiskt sans serif-typsnitt är Arial.
Den generella tumregeln är att serif-typsnitt passar bra på rubriker och brödtext i tryck och sans-serif passar bra för att läsa på skärm. Men det är inte något som precis alla håller med om och gränserna börjar absolut luckras upp allt mer.
När jag valde typsnitten för Teknifik så var det viktigt för mig att typsnitten skulle vara gratis, finnas i flera typvikter (heavy, regular, thin etc) och finnas gratis som webfonts. Jag använder oftast Google Fonts för att hitta webbsäkra, gratis typsnitt. Sedan letar jag reda på dem för nedladdning genom att googla ”fontens namn free download” eller nåt sånt. Viktigt för mig, eftersom detta är en blogg, var ju att typsnitten skulle funka riktigt bra på skärm för läsning både på dator och i mobilen.
Jag har valt ”Roboto slab” för rubriker och ”Lato” för brödtext och en del underrubriker. Jag tycker Roboto slab har en hint av det där lite futuristiska som jag kopplar ihop med tech samtidigt som det är snyggt och läsbart. Lato är ett enkelt och stilrent typsnitt som går att variera in i det oändliga eftersom det kommer i så många olika varianter.

Viktigt att tänka på gällande typsnitt
Välj ut två typsnitt som kompletterar varandra och passar bra ihop
Se till att typsnittet är gratis och får användas i kommersiella syften (alltså vilken licens typsnittet har)
Enkelhet och läsbarhet bör vara dina ledord!

Färger

När det kommer till färger är det bra att tänka på det jag skrev om tidigare – alltså vad vi brukar koppla till olika färger. Det är också en stor och ofta omdebatterad lära som jag inte kommer gå in närmare på nu. Jag tycker det viktigaste vid val av färger till en grafisk profil är att de är fina färger man gillar som passar bra ihop. Det kan vara bra att ha åtminstone en mörkare färg och en ljusare, men det beror såklart på hur mycket färg man vill använda. Vissa använder bara en färg som komplement till svart och vitt medan andra kanske har ett färgschema på mellan 2-6 färger.
När jag valde färgerna till Teknifik så utgick jag från färger jag gillar och har använt tidigare till exempel i min första enskilda firma där jag gjorde grafisk design och webbdesign. Men för Teknifik ville jag förändra färgerna lite och valde lite andra nyanser och en orange-röd istället för den hallonrosa/röda som jag använt tidigare.
Eftersom jag främst jobbar med webb/digitalt så brukar jag skriva ned färgernas hex-koder. Vanligt annars i grafiska profiler är att använda sig av Pantone-färger. Jag sparar också alltid mina färgteman i Illustrator som färggrupper.
Ett kul trick som jag använder ibland till olika projekt är att jag tar en bild som förlaga som jag kopplar samman med varumärket och sedan använder jag ”pipett”-verktyget eller Adobe Color (en tjänst du får tillgång till genom Adobe CC) för att välja ut färger från bilden.

Ikoner och illustrationer

Många grafiska profiler innehåller både en logotyp och en ikon. Ibland är ikonen en del av logotypen, eller så är det ett komplement till den. I fallet med Teknifik så används ikonen främst som favicon (ni vet den lilla ikonen som dyker upp i fliken på webbläsaren, när man sparar favorit osv).
Det viktiga med en ikon är att den är tydlig och fortfarande går att utläsa även om den är väldigt väldigt liten.